Saturday, April 10, 2010

Panduan Umarah - 08 - Sifat-Sifat Terpuji dan Sifat-Sifat Tercela

Assalamu'alaikum wm wbr.

Oleh kerana tujuan kita menunaikan umrah atau haji ialah untuk menyucikan hati atau jiwa, maka di sini saya senaraikan sebahagian sifat-sifat terpuji dan sifat-sifat yang tercela agar kita dapat berjinak dengan sifat-sifat yang terpuji dan menjauhi sifat-sifat yang tercela tersebut.  Jalan untuk mencapai sifat-sifat terpuji dan menjauhi sifat-sifat yang tercela ini bukanlah sesuatu yang mudah. Ia memerlukan keinginan yang kuat, pengorbanan yang tinggi dan bimbingan daripada guru yang mursyid. Namun sekurang-kurangnya sama-samalah kita (terutamanya saya sendiri) berazam untuk memperbaiki jiwa / hati nurani kita agar kembali kepada fitrah -- suci bersih daripada noda sebagaimana waktu kita dilahirkan daripada perut ibu kita dahulu.

Di bawah ini disenaraikan sebahagian daripada sifat-sifat terpuji dan sifat-sifat tercela yang saya kutip daripada nota kursus haji anjuran Tabung Haji.  Saya tidak dapat mengupas satu persatu sifat-sifat tersebut kerana saya tidak mampu melakukannya.  Hanya ahli-ahli sufi dan guru-guru tasawuf sahaja yang dapat menghuraikannya dengan jelas.  Bagi pembaca yang ingin mengetahui lebih lanjut, bolehlah membaca kitab karangan imam al-Ghazali iaitu Ihya' Ulumuddin dan juga kitab al-Hikam karangan Ibn Athaillah AsSakandari -- seeloknya mengadap guru.

Sebahagian daripada sifat-sifat yang terpuji.

1.  Ikhlas                         9.  Taubat
2.  Sabar                       10.  Amanah
3.  Syukur                     11.  Berjimat cermat
4.  Redha                      12.  Penyayang
5.  Rajin                        13.  Menepati janji
6.  Pemurah                  14.  Tolong menolong
7.  Ingat Mati                15.  Bertanggung jawab
8.  Bertimbang rasa

Sebahagian daripada sifat-sifat yang tercela ialah:

1.  Pemarah                     10.  Mengumpat
2.  Takbur                       11.  Pembohong
3.  Riak                           12.  Mencerca
4.  Mungkir janji              13.  Sombong
5.  Penipu                        14.  Kufur nikmat
6.  Pemalas                      15.  Kedekut
7.  Mengeji                      16.  Tidak ingat mati
8.  Bermegah                   17.  Hasad dengki
9.  Bermuka-muka           18.  Khianat

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.