Tuesday, August 17, 2010

Pokok Kurma dan Burung Merpati

Assalamu'alaikum wm wbr.

Ramai tidak menyedari di Hijrah Street iaitu berhampiran dengan kompleks Hilton dan Zam-Zam Tower terdapat beberapa batang pokok kurma. Pada pertengahan Mei 2010 yang lalu, pokok-pokok kurma tersebut mengeluarkan beberapa biji buah tetapi masih muda. Saya kira sekarang ia sudah masak. Bila diperhatikan, ada beberapa ekor burung merpati asyik bertenggek di dahan-dahan kurma tersebut. Setahu saya kurma bukanlah makanan burung merpati, lebih-lebih lagi di Makkah ini ramai jemaah menabur makanan burung seperti sekoi dan gandum di atas jalan raya, jadi burung-burung tersebut tidak keputusan bekalan makanan. Bila di amat-amati, rupa-rupanya mereka membuat sarang dicelah-celah dahan kurma tersebut. So mungkin ada anak atau telur-telur yang perlu diawasi.

Deretan pokok kurma di sebelah kompleks Hilton

Apa yang difikirkan oleh merpati empat sejoli ini?

Mungkin mereka sedang pakat-pakat hendak makan kurma di atas tu.

Rupa-rupanya dicelah-celah dahan pokok kurma ini adalah sarang-sarang mereka.

2 comments:

  1. salam Ramadhan tn hj..

    bila tengok gambar2 tu terkenang ummi kembali, pada perjalanan ibadah tempohari , sentiasa melewati jalan2 tu...

    ReplyDelete
  2. Salam UH,

    Alhamdulillah, semoga imbauan kenangan akan menguatkan tekad atau azam UH untuk ke sana beberapa kali lagi, insyaAllah.

    ReplyDelete

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.