Monday, August 30, 2010

Umrahn 2010: Membeli Belah di Makkah - Butik Al-Helwah

Assalamu'alaikum wm wbr.

Memang sudah menjadi kebiasaan, sekiranya kita berpergian kesesuatu tempat, maka pasti kita akan mencari sesuatu untuk dijadikan buah tangan kepada mereka yang kita tinggalkan di kampung halaman, terutama kepada orang yang yang tersayang. Pendek kata, membeli belah memang menjadi agenda tidak rasmi bagi kebanyakan jemaah di Makkah atau Madinah. Terdapat bemacam-macam barang jualan seperti barang kemas, pakaian, abaya, jubah, kopiah, sejadah, permadani dan sebagainya. Tetapi awas, kualiti barangan adalah berbeza-beza, ada yang berkualiti tinggi tetapi ada yang hanya boleh guna 2-3 hari sahaja iaitu sepadan dengan harga yang ditawarkan.  Kebanyakan barang jualan adalah diimport dari negeri China, India, Pakistan, Turki, Mesir, dan sebagainya.

Bagi jemaah wanita, sekiranya berminat dengan abaya yang berkualiti tinggi, mereka boleh mendapatkannya di Butik Al-Helwah yang terletak di Zam-Zam Shopping Complex. Pelbagai jenis abaya dengan fesyen yang terbaru ada dijual di sini.

Butik Al-Helwah ini, pada asalnya beroperasi di Hotel Sofitel yang terletak di hadapan pintu al-Fath berhampiran dengan Pasar Seng. Selepas pembesaran Masjidil Haram pada tahun 2008 di mana Hotel Sofitel dan kawasan sekitarnya telah dirobohkan, maka ia berpindah ke Zam-Zam Shopping Complex.  Walau bagaimanapun, harga abaya di sini agak mahal iaitu sekitar SR190.00 - SR300.00 sepasang.  Di samping abaya, anda juga boleh mendapatkan shawls yang diperbuat daripada bulu kijang asli dari Kashmir. Sangat berkualiti tetapi harganya mencecah SR2000.00 sehelai.











No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.