Thursday, December 30, 2010

Rebana Versus Kompang

Assalamu'alaikum wm. wbr.


Sudah menjadi adat kebiasaan bagi masyarakat kita orang Melayu, majlis perkahwinan dianggap tidak sempurna jika pengantin tidak diarak dengan paluan kompang. Baru-baru ini di majlis perkahwinan anak saudara saya di Felda Serting 4, Negeri Sembilan abang saya membuat suatu kelainan dengan memanggil kumpulan rebana daripada Felda Palong (maaf Palong ? saya tidak ingat). 

Paluan rebana mengiringi majlis perarakan pengantin merupakan sesuatu yang asing di Negeri Sembilan dan Melaka. Suatu ketika dulu, paluan rebana yang mana rata-rata ahli kumpulannya terdiri daripada orang tua-tua memang menjadi pilihan utama dalam majlis-majlis perkahwinan di tempat saya. Namun lama kelamaan kepopularitiannya semakin berkurang dan akhirnya pupus apabila peneraju-peneraju rebana seorang demi seorang meninggal dunia. Anak-anak muda tidak berminat dengan rebana mungkin rentak alunan pukulannya lemah gemalai. Mereka lebih berminat dengan kompang dengan rentak alunan pukulan yang keras dan garang sesuai dengan darah panas orang muda. 

Alhamdulillah, setelah hampir 40 tahun paluan rebana menghilang, kini ia muncul semula di daerah Jempol dan Gemas Negeri Sembilan. Kalau dilihat keanggotaan kumpulan rebana yang baru ditubuhkan ini, sembilan puluh sembilan peratus terdiri daripada orang-orang lama. Harap-harap kumpulan rebana ini dapat bertahan lama.

Berlainan dengan negeri Perak, apabila saya search Youtube, terdapat banyak kumpulan rebana di merata kampung dan tempat dengan berbagai-bagai lagu. Paluan rebana dari Kumpulan Rebana Kampung Cangkat Lada Perak saya rasa hampir sama dengan paluan rebana kumpulan Felda Palong. Namun kesemua alunan rebana yang saya tengok di Youtube dan juga kumpulan Felda Palong ni tidak sama dengan alunan rebana zaman dulu-dulu yang pernah saya dengar 40 tahun yang lalu. Lemah gemalai, menusuk kalbu. 

Alunan kompang macam mana pula? Berterabur ... 

Nikmatilah alunan paluan rebana ini. Sebelum tu suruh tengkorak dalam mixpod di sebelah kanan tu berhenti kejap, beri laluan orang nak dengar paluan rebana. Caranya -- tekan butang "pause" pada mixpod tu.

2 comments:

  1. Assalamualaikum tn hj.

    terima kasih kongsi video di dlm blog nie.
    kali pertama ummi dengar lagu rebana nie , tak perasan pula nk cari dlm u.tube

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikum salam UH

    Alhamdulillah, dapat kongsi maklumat.

    ReplyDelete

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.