Saturday, December 18, 2010

Hijrah Rasulullah S.A.W. Ke Madinah - Part 4

... Sambungan

Dari 'Usfan mereka menuju Amaj. Dalam perjalanan, mereka melewati khemah Ummu Ma'bad al-Khuza'iyyah. Pada kebiasaannya Ummu Ma'bad memberi makanan dan minuman kepada sesiapa yang melewati khemahnya. Apabila Baginda Rasulullah S.A.W. sampai di situ baginda bertanya, "Apakah ada sesuatu bersama puan?" Ummu Ma'bad menjawab, "Demi Allah, jika ada sesuatu bersama kami, kamu tidak akan terbiar tanpa jamuan. Kambing semuanya tidak bersusu dan ini pula tahun kemarau." Lalu Rasulullah meminta izin untuk memerah seekor kambing betina di tepi khemah. Berkat tangan Rasulullah, tiba-tiba kambing yang kurus tersebut mampu mengeluarkan susu. Mereka minum susu yang diperah. Baginda memerah sekali lagi sehingga penuh bekas tampungan. Susu tersebut ditinggalkan di khemah Ummu Ma'bad, kemudian Baginda meneruskan perjalanan.

Tidak berapa lama kemudian suami Ummu Ma’bad pulang menghalau kambing-kambing yang kurus, kesemuanya berjalan terhuyung hayang, kerdil-kerdil belaka, tetapi bila beliau melihat susu di khemah, beliau kehairan terus bertanya dari mana kesemua ini, kambing yang tertinggal itu belum beranak, dan yang tertinggal di khemah tadi tidak ada yang bersusu?

Ummu Ma'bad menceritakan kepada suaminya tentang kedatangan Rasulullah S.A.W. serta sifat-sifatnya yang mulia serta bahasa Baginda yang menarik. Kata suami Ummu Ma'bad, "Demi Allah, itulah dia orang yang disebut-sebut halnya, aku amat berhasrat untuk bersahabat dengannya, pasti ku tunaikan hasrat ku ini bila terluang bagi ku nanti."  

Dari Amaj, mereka menuju pula ke Qudaid. [Pada masa sekarang jemaah umrah / haji yang menaiki bas dari Madinah ke Makkah sering berhenti di salah satu R&R di Qudaid untuk makan dan juga qada' hajat].

Dari 'Usfan Baginda Bergerak Ke Amaj dan Kemudian Ke Qudaid

Di subuh pagi kedengan suatu suara di Makkah tetapi tidak kelihatan pengungkapannya. Kata Asma’, Sebenarnya kami tidak tahu arah mana Rasulullah tujui, namun telah tiba satu lelaki jin lalu dari sebelah Makkah Mawah (Misfalah) mendendangkan rangkap-rangkap syair. Orang ramai mengikutinya dan mendengar suaranya tetapi tidak kelihatan jasadnya. Dia berlalu hinggalah ke sebelah Makkah Atas (Ma'ala). Bila kami semua mendengar laungan ini kami pun tahulah yang Rasulullah menuju ke arah al-Madinah.

Semoga Allah, Tuhan seluruh manusia membalas
Dengan balasan yang baik
Kepada dua sahabat yang tinggal di khemah Ummu Ma'bad
Mereka tiba dengan membawa kebaikan
Kemudian mereka pergi pada petang hari
Sungguh untung orang yang menemani
Muhammad pada petang hari.

Bersambung ...

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.