Wednesday, August 7, 2013

Awak Apa Kasut?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِه



Sebentar tadi matahari melabuhkan tirainya di ufuk barat dan dengan itu berakhirlah Ramadhan yang penuh barakah ini pada tahun ini. Marilah kita berdoa agar kita dipanjangkan umur dan dapat bertemu lagi dengan Ramadhan pada tahun hadapan. 

Beruntunglah sesiapa yang tidak mensia-siakan kehadiran Ramadan dan bersungguh-sungguh melakukan amalan soleh serta menghidupkan malam-malamnya sebagaimana yang disarankan oleh Nabi S.A.W.

Yeh yeh esok raya! Esok raya! Begitu gembira sekali kanak-kanak menyambut kedatangan Syawal.  Masing-masing akan bergaya dengan pakaian dan sepatu baru dan sebagainya. Bagi anak remaja pula, tangan mereka sibuk mengetik butang-butang handphone atau update status facebook mengucapkan “Selamat Hari Raya” kepada rakan dan sanak saudara sebagai tanda persahabatan dan untuk mengeratkan silatul Rahim.

Ya, zaman telah berubah. Sebelum kehadiran Internet dan handphone, kita menggunakan kad raya. Suatu hari dalam tahun 80an, semasa kami tinggal di Bandar Baru Bangi, anak sulung saya mendapat kad raya daripada kawannya – yang tinggal selang beberapa rumah sahaja daripada kami.  Dia sangat teruja untuk menyambut hari raya serta seronok hendak tahu apakah jenis pakaian dan kasut yang akan dipakai oleh anak saya semasa raya nanti.  Saya masih ingat salah satu perkara yang ditanya ialah seperti di bawah ini:

“Awak apa kasut? Saya John Bert kasut!”

Kasut John Bert
Ha ha ha. Hingga sekarang saya masih ingat frasa yang digunakan.

Lepas asar petang tadi anak sulung saya bergegas ke Masjid Tanah carikan sandal untuk saya pakai ke masjid untuk solat aidil fitri esok.  Sandal kesayangan saya yang dibeli di Safwah Tower semasa umrah tahun lepas sudah koyak. Sebenarnya sandal tersebut masih boleh dipakai lagi (ikut standard sayalah). Tapi anak dah belikan yang baru, jadi saya bersyukur kepada Allah atas rezeki yang tidak disangka-sangka tersebut. Jadi sandal itu adalah satu-satunya benda yang baru untuk saya pakai pada hari raya tahun ini. Alhamdulillah. Tak teringin ke nak tahu saya apa sandal? Hahaha.

Sebelum saya mengakhiri entri ini, saya mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua pembaca dan pengikut blog Hidup Biar Allah Sayang ini.  Saya mohon ampun dan maaf atas keterlanjuran kata dan terkasar bahasa sepanjang saya berblog di sini.

Sekian, wasalam. 

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.