Friday, November 5, 2010

Kisah Dari Madinah - Percubaan Meragut Bag Tangan Jemaah Wanita




 Gambar 1-3 di atas, penjenayah (sebelah kanan Polis) ditangkap "on the spot" dan dibawa pergi ke Balai Polis. Kejadian ini berlaku di perkarangan Masjid Nabawi, Madinah pada 13 Mei 2010 jam 9:32 malam


Assalamu'alaikum wm wbr.

Sudah lama saya tidak update entri di sini sehinggakan blog ini sudah bersawang. Hari ini sementelah cuti umum Deepavali barulah saya dapat duduk rileks, sambil menghirup kopi radix dan membelek-belek entri di blog ini. Memang telah terlalu lama saya tidak berkunjung ke sini apatah lagi untuk membuat sebarang entri baru. Reason? Semestinya disebabkan oleh ketiadaan masa santai sebab pelajar-pelajar sudah memasuki fasa terakhir semester - meaning, semester perkuliahan sudah sampai ke penghujung. Minggu hadapan mereka akan menduduki peperiksaan akhir, dan aku pulak sibuk menanda skrip jawapan nak buat pertimbangan banyak mana markah yang depa layak dapat dsb.

Musim Haji tiba lagi. Sekarang di Makkah telah ramai para jemaah berkumpul di situ. Pada kemuncak haji bilangan jemaah boleh mencecah sampai 3 juta orang dengan berbagai bangsa, ragam, dan perangai. Walau berjuta wajah yang boleh kita lihat, kita jumpa di sana namun kesemuanya bersatu dalam satu akidah untuk mentauhidkan Allah SWT. Jesteru itu mereka datang ke Makkah, ke Masjidil Haram pada musim haji ini untuk mendambakan diri kepada Allah SWT. Mereka memohon ampun atas segala dosa yang telah dilakukan, mereka mengharapkan Jannah (syurga), berikrar meninggalkan segala bentuk maksiat dan berazam untuk melakukan kebajikan.

Namun dalam pada itu terdapat segelintir manusia, datang ke Makkah pada musim haji ini bukan untuk memperbaiki diri, meminta ampun atas segala dosa dan maksiat, dan memperbanyakkan ibadah, tetapi mereka datang ke Makkah dengan tujuan untuk mengumpul harta dan kekayaan. Sehinggakan ada yang sanggup menyeluk saku, meragut, mencuri dan sebagainya. Di bawah ini saya copy paste sebuah kisah benar yang terjadi ke atas jemaah wanita dari Indonesia di mana beliau nyaris menjadi mangsa ragut oleh sekumpulan penjenayah kaum hawa di Masjid Nabawi, Madinah. Semoga kisah ini menjadikan kita sentiasa berhati-hati atau berwaspada terhadap individu-individu yang tidak dikenali di tanah suci walaupun mereka menawarkan pertolongan dan sebagainya.

Inilah kisahnya ..,

Kisah Calhaj Wanita Melawan Para Penjahat di Masjid Nabawi
Sumber Detik.com
Madinah – 23 Oktober, 2010. Nursina Sabtu Sula, usianya sudah tidak lagi muda. Tapi ia memberi kesan tidak takut pada siapa saja. Calon haji (calhaj) asal Ternate, Maluku Utara, ini berani melawan tiga orang jahat yang mengeroyoknya di sekitar Masjid Nabawi.


Nursina berkisah, ia melakukan salat arbain di Masjid Nabawi Madinah mulai zuhur, asar, maghrib dan isya. Usai salat isya, Nursina keluar dari masjid namun teman-temannya tidak lagi kelihatan. Nursina pun kemudian meninggalkan masjid sendirian.
Saat berjalan keluar masjid, ada tiga perempuan berbaju hitam-hitam mendekatinya. Mereka, menurut Nursina, memakai anting di hidungnya. Meski berada di sekitar Masjid Nabawi, para perempuan itu tega-teganya berniat melakukan dosa. 

Mereka mempunyai niat jahat ingin merebut tas Nursina. Saat Nursina lewat, mereka berteriak ‘Indonesia Indonesia’ sehingga Nursina menoleh. Setelah calhaj berusia 60-an tahun itu menoleh dan memperhatikan mereka, tiga perempuan itu pun mendekati Nursina.
“Tapi tiba-tiba saja mereka akan merebut tas saya. Ya saya pukul saja. Saya bilang tidak boleh begitu. Itu dosa. Itu kan uang saya kok mau diambilnya,” kata Nursina menggebu-gebu.
Setelah memukul, Nursina pun lari agar tidak dikeroyok lagi. Si ibu bersyukur uangnya tidak ada yang  berhasil diambil tiga perempuan berbaju hitam itu. Ibu dari 7 anak itu lantas melanjutkan perjalanan untuk kembali ke pemondokannya.


Dalam Kesibukan Begini Awasilah Pencopet / Penyeluk Saku
Sumber
Nota: Calhaj = calon haji = jemaah haji
tas = bag tangan

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.