Saturday, December 8, 2012

Nikmat Sendi

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِه

M
aha suci Allah yang Maha Agung, yang hidup lagi kekal selepas fananya makhluk-Nya. Tiada Tuhan Selain Dia. Segala sesuatu akan musnah jua kecuali wajah-Nya (zat-Nya). BagiNyalah pemerintahan dan kepadaNyalah kita semua akan dikembalikan.

Alhamdulillah, dengan limpah kurnia Allah SWT, kesihatan saya mulai pulih selepas diuji dengan sakit gout dan juga sakit lutut. Ketika sakit itulah saya baru sedar betapa besar dan sempurnaya kuasa Allah SWT. Firman Allah SWT dalam surah at-Tin ayat 4:

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya

Sesungguhnya Allah SWT telah mencipta manusia dengan selengkap-lengkapnya. Allah menyusun anggota tubuh manusia sesuai pada tempatnya untuk melakukan fungsi-fungsi tertentu, antaranya ialah sendi-sendi dan jari-jemari yang fleksibel supaya mudah melakukan pergerakan dan kerja. Bilangan sendi-sendi itu pula ialah sebanyak 360 sendi sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW seawal 1400 tahun yang lalu.  Jika salah satu daripada sendi-sendi tersebut bermasalah - seperti mengalami sakit gout dsb maka seluruh anggota tubuh yang lain turut merasai sakit.

 Daripada 'Aisyah r.a. katanya: 

"Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya setiap manusia diciptakan mempunyai tiga ratus enam puluh potong (persendian). Siapa yang mengucapkan "Allahu Akbar," membaca "alhamdulillah," membaca  "subhanallah" dan membaca "la ilaha illallah", dan mengucapkan "astaghfirullah" sebanyak tiga ratus enam puluh kali, sebanding dengan jumlah persendiannya, membuang batu dari jalan umum, membuang duri atau tulang dari jalan umum, menyuruh mengerjakan perbuatan baik atau mencegah perbuatan jahat, nescaya dia berjalan di hari itu telah menyelamatkan dirinya dari neraka." [HR Muslim]

Sabda Rasulullah SAW lagi:

‏يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى
Maksudnya: "Setiap sendi daripada seseorang daripada kamu (perlu ke atasnya) sedekah. Maka setiap tasbih adalah sedekah, dan setiap tahmid adalah sedekah, dan setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah, dan menyeru berbuat baik itu adalah sedekah, dan melarang dari perkara yang mungkar itu adalah sedekah, dan sedekah ke atas sendi-sendi itu memadai dengan 2 rakaat yang dikerjakan pada waktu dhuha." [HR Muslim]

Firman Allah Taala dalam surah as-Sajadah, ayat 9:
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ
(Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.)

Ya tuan-tuan, berapa ramaikah di antara kita (termasuk saya) yang pernah bersyukur atas nikmat anggota badan ini seperti nikmat sendi, nikmat mata, nikmat tangan, dan pelbagai nikmat lagi seperti nikmat iman dan nikmat islam?

Persoalannya, pernahkah kita berdoa selepas solat (walau hanya sekali) agar Allah yang bersifat ar-Rahman dan ar-Rahim mengekalkan nikmat sendi lutut yang dapat rukuk, sujud, dapat berjalan ke tandas untuk qada' hajat, dapat meluruskan kaki di atas tilam ketika tidur, dapat melangkah anak-anak tangga hingga ke tingkat 5 untuk memberi kuliah, dan sebagainya, dan juga nikmat-nikmat yang lain yang kita terima sama ada kita sedari atau kita tidak sedari?
 الحمد لله رب العالمين حمدا يوافي نعمه ويدافعﻧﻘﻤﻪ ويكافئ مزيده يا ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال الكريم وجهك وعظيم سلطاﻧ
Segala puji bagi Allah seru sekelian alam, puji-pujian ke atas anugerah nikmat-nikmatNya dan yang menolak segala bencana dan dengan anugerah kelebihan-Nya. Ya Allah, wahai Tuhan kami, bagi-Mu kepujian sebagaimana selayaknya bagi kebesaran zat-Mu dan kemuliaan serta keagungan kekuasaan-Mu.

 الْلَّهُمَ أَعِنِّى عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ 
Ya Allah! Bantulah aku untuk mengingati-Mu, dan bersyukur di atas nikmat-Mu dan memperelokkan ibadahku kepada-Mu.

Dan semoga Allah mencurahkan selawat ke atas penghulu kita Muhammad dan ke atas keluarganya, pada setiap pandangan dan nafas, sebanyak bilangan apa yang diliputi oleh ilmu Allah.

Amin, Ya Rab al 'alamin.

Sekian, untuk renungan bersama. Wasalamu'alaikum wbt.

3 comments:

  1. Assalammualaikom wbt tuan Hj. Khaifahaluka....Allhamdullah dan syukur kepada Allah, kesakitan tuan Hj sudah semakin pulih seperti sedia kala.
    InsyaAllah dugaan dari Allah itu ada ikhmahnya.

    Syukran berkongsi Hadith Nabi s.a.w

    JazakaAllah

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikum salam wbt

    Alhamdulillah, terima kasih MI atas ingatan.

    Semoga MI sentiasa dalam perlindungan dan rahmat Allah semasa di perantauan. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran tuan Haji...Doakan ana yang...semoga kita berjumpa kembali tak di Malaysia mugkin di Mekkah. amen...

      JazakaAllah

      Delete

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.