Monday, November 12, 2012

Singgolan Gout


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِه

اللهم أنت الله الملك الحق المبين القديم المتعزز بالعظمة والكبرياء المتفرد بالبقاء الحي القيوم القادر المقتدر الجبار القهار الذي لا إله إلا أنت

Ya Allah, Engkaulah Raja (Malik) yang hak (benar) yang nyata (mubin) yang qadim, Yang perkasa (mulia) dengan kebesaran dan ketakburan, yang esa (tunggal), dengan kekekalan (baqa'), yang hidup, lagi menguruskan makhluk, yang berkuasa lagi menentukan, yang memaksa lagi kuat perkasa yang tiada tuhan selain Engkau.

S
etinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnia-Nyalah aku masih dapat meneruskan kehidupan ini. DIA yang menggenggam seluruh alam ini, mengatur turun naik nafas dan kehidupanku. Sakit pening, susah senang, suka duka semuanya adalah dalam ketentuan dan kehendak-Nya jua.

Alhamdulillah, hari ini ada sedikit kelapangan untuk menulis walaupun seluruh badan terasa sakit-sakit akibat singgulan gout lantaran kurang disiplin diri. Pesakit gaut memang perlu berpantang terhadap makanan yang kaya dengan purine seperti daging, kekacang dan sebagainya. Namun dalam berpantang tersebut, sedikit sebanyak terlepas juga. Kalau makanan telah terhidang di hadapan mata, maka kadang-kadang aroma dan aura makanan tersebut terlalu sukar untuk ditolak – yah alasan klasik! Akibatnya sendiri kena tanggung.

Sebenarnya pesakit gout perlu limitkan pergerakan, namun pada hari Jumaat yang lepas dan juga petang Ahad kelmarin, aku bertugas sebagai pengawas peperiksaan. Mahu tidak mahu terpaksalah banyak bergerak. Nak minta kengkawan gantikan sudah agak lambat, lagi pun memasing nak sambung cuti Deepavali dan awal Muharram. Akibatnya hari ini aku terpaksa ambil MC – kalau hendak ke bilik air pun terpaksa pakai tongkat, tak kanlah aku larat nak panjat tangga untuk ke pejabat kat tingkat 2 tu. 

Allah yang menjadikan penyakit turut menurunkan ubat penawarnya. Telah banyak diperkatakan bahawa antara ubat yang mujarab terhadap gout ialah buah cherry seperti pada gambar di bawah. Buah ini banyak dijual di Makkah sekitar bulan Mei dan bulan Jun. Sesiapa yang terjumpa buah cherry ini di mana-mana supermarket di Malaysia, harap dapatlah beritahu saya lokasinya. Nanti bolehlah saya usahakan untuk ke sana.

Sekian daripada saya kali ini. Semoga Allah  membuka hati saya untuk update entri Bandung, Mesir dan Umrah 2012 yang lepas. Wasalam.





1 comment:

  1. Salam, Tuan. Cuba buka blog ini www.mbg.com. Ada menjual buah ceri secara online. Boleh cuba. Thanks

    ReplyDelete

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.