Sunday, September 2, 2012

Keasyikan


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Sukacita saya catatkan sebahagian daripada bait-bait syair seorang ahli sufi bagi menggambarkan keasyikan keberadaan di hadapan Kaabah al-Musyarrifah.


Aku tenggelam dalam lautan cinta dan rindu pula berkocak lalu aku lemas di lembah keasyikan dan air pun bercurahan.
Aku kembali bagaikan sampah-sarap dalam aliran banjir kerana cintakan kalian. Lalu ruhku hancur luluh sedangkan hatiku bertepukan (bersorakan).
Dan aku sesat dengan kalian dan aku menjadi mangsa sasaran pembunuhan, dengan pedang dari cinta Allah, zatku telah koyak rabak.
Lalu zatku pada kalian adalah suatu keasyikan, begitu juga ruhku pada kalian adalah keasyikan. Keadaanku pada kalian juga keasyikan dan seluruh diriku pada kalian adalah keasyikan.
Lalu kematian keasyikan mendatangiku dari semua arah. Sedangkan aku terbunuh dan jasadku koyak rabak.
Neraka asmara cinta dalam hatiku, sesungguhnya aku, helaan nafasku berturutan dengan isakan yang melemaskan.
Tiada tinggal lagi bagiku satu jasadpun yang merasa lazat kepada selain dari kalian seolah-olah aku tergantung pada arsy yang mulia.




... hingga akhir syair

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.