Monday, August 27, 2012

Doa Ketika Mengandung @ Memudahkan Bersalin


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ini ada satu doa yang diberikan oleh mantan mufti Negeri Sembilan, iaitu Dato’ Murtadza bin Haji Ahmad. Amalkanlah doa ini setiap hari masa dekat-dekat nak bersalin. Bagi ibu-ibu yang badannya  tidak berapa kuat semasa mengandung, pada pendapat saya (baca baik-baik, ini cadangan saya sahaja) amalkan membaca doa no. 8 banyak-banyak. Sebaik-baiknya mintalah izin daripada Dato’ Murtadza sebelum mengamalkan doa ini.  Sekian, semoga bermanfaat.



1.
Al-Fatihah
1x

2.
أَسْتَغْفِرُ اللهَ إِنَّ اللهَ كَانَ تَوَّابًا
70x
3.
يَا لَطِيْف
100x atau 1000x
4.
رَبِّ سَلَّمْ سَلَّمْ
25x
5.
رَبِّ يَسِّرْ وَلَا تُعَسِّرْ يَا كَرِ يْم
25x
6.
رَبِّ يَسِّرْ وِلَادَتِيْ تَيْسِيْرًا
25x
7.
رَبِّ يَسِّرْ ولادَتَهَا  تَيْسِيْرًا
(dibaca oleh suami)
25x

8.
رَبِّ يَسِّرْ وِلَادَتِيْ تَيْسِيْرًا وَسَلِّمْنِيْ وَسَلَّمْ
 مَا فِيْ بَطْنِيْ وأطِلْ حَيَاتِيْ وحَيَاتَهُ فِيْ طَاعَتِكَ وَرِضَاكَ
(Ya Tuhan! Mudahkanlah aku bersalin, selamatkanlah kandunganku, panjangkanlah umurku dan umur kandunganku, agar hidup dalam mentaati-Mu dan mendapat keredhaan-Mu.)

12x

9.
رَبِّ يَسِّرْ  ولادَتَهَا  تَيْسِيْرًا وَسَلِّمْهَا وَسَلَّمْ
مَا فِيْ بَطْنِهَا وأطِلْ حَيَاتَهَا وحَيَاتَهُ فِيْ طَاعَتِكَ وَرِضَاكَ
(dibaca oleh suami) - Ya Tuhan! Mudahkanlah dia bersalin, selamatkanlah kandungannya, panjangkanlah umurnya dan umur kandungannya, agar hidup dalam mentaati-Mu dan mendapat keredhaan-Mu.


12x

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.