Friday, January 15, 2010

Gerhana Separa Matahari atau Gerhana Anulus

Gerhana Matahari Separuh di Melaka 15.01.10 jam 4.49 pm

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah menjadikan matahari dan bulan di mana kedua-duanya sebagai tanda kebesaran Allah s.wt. Firman Allah dalam surah Fussilat ayat 37 yang bermaksud:

'Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah malam dan siang, seta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula engkau sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptanya, kalau betullah kamu hanya beribadat kepada Allah.'
Gerhana Matahari Separuh masih kelihatan di Melaka jam 4.54 petang tetapi semakin menghilang menandakan waktu gerhana akan tamat sebentar lagi.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

'Matahari dan bulan adalah dua daripada tanda keagungan Allah. Gerhana kedua-duanya berlaku bukan disebabkan oleh mati atau hidup seseorang. Apabila mengetahui gerhana matahari berlaku maka kamu hendaklah bersolat dan berdoa sehingga cahaya kelihatan semula.' -- H.R. Muslim

Alhamdulillah, pada hari ini, 29 Muharram 1431H, bersamaan 15 Januari 2010, kita telah dapat menyaksikan fenomena gerhana matahari separuh atau juga dikenali sebagai gerhana anulus antara jam 3.00 - 5.00 ptg.

Sesungguhnya matahari dan bulan itu adalah sebahagian daripada makhluk-makhluk Allah s.w.t. Dia terang dengan izin Allah. Dia gelap dengan kehendak Allah jua. Dan setiap pagi kita saksikan matahari terbit manakala setiap petang dia terbenam. Begitu jugalah bulan, kedua-duanya mengikut perintah Allah dan tidak pernah membantah. Kedua-duanya sangat berguna kepada manusia, binatang, dan tumbuh-tumbuhan. Dengan kedua-duanya kita mengetahui siang, malam, dan waktu-waktu ibadat.

Namun tidak ramai antara kita berfikir, merenung, serta mengambil iktibar daripada silih bergantinya malam dan siang, dan juga kejadian-kejadian fenomena ajaib Allah s.w.t. tersebut. Kita sibuk dengan perjalanan matahari dan bulan -- iaitu sibuk dengan siang malam, pagi petang, awal bulan akhir bulan, awal tahun akhir tahun, dan sentiasa sibuk pada setiap masa. Seharusnya kita kembali sibuk kepada Allah sebab Allah menjadikan malam dan siang itu untuk beribadat. Allah berfirman dalam surat al-Furqan ayat 62, maksudnya:

'Dan dialah yang menjadikan malam dan siang silih berganti untuk sesiapa yang mahu beringat (memikirkan kebesaran-Nya), atau mahu bersyukur (akan nikmat-nikmat-Nya itu).'

Iktibar yang kita boleh ambil daripada hadis nabi seperti yang telah dinyatakan di awal pos ialah apabila terjadi gerhana, hendaklah kita menunaikan solat sunat gerhana serta memperbanyakkan doa, zikir, istighfar, dan bersedekah.

Saudara saudari pembaca yang budiman, bila lagi kita hendak bertaubat kepada Allah dan melakukan amal kebajikan? Tadi siang, matahari telah gerhana separuh. Awal tahun 2010 kita telah menyaksikan gerhana bulan separuh. Adakah kita mahu tunggu sampai kepada matahari terbit di sebelah barat atau sampai kepada ghar gharah (sampai peringatan hampir mati). Malangnya pada ketika itu taubat tidak akan diterima lagi. Rasulullah s.a.w. sendiri telah beristighfar dan bertaubat kepada Allah s.w.t. lebih daripada 70 kali sehari - HR Bukhari.
Sesungguhnya dosa-dosa itu boleh menghilangkan nikmat-nikmat Allah. Alhamdulillah, kita harus bersyukur ke atas segala nikmat yang telah Allah s.w.t kurniakan kepada kita agar Allah kekalkan nikmat tersebut. Ada nikmat yang kita ketahui, tetapi dalam kebanyakan hal kita sering terlepas pandang akan nikmat-nikmat yang telah dikurniakan kepada kita. Jika kita tukarkan syukur kepada kufur, maka Allah akan tukarkan nikmatnya kepada azab.

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.