Wednesday, February 25, 2015

Tip Untuk Mudah Masuk ke Hiijr Ismail.

Assalamu'alaikum wbt

Bagi jemaah lelaki, untuk mudah masuk ke dalam hijir Ismail, 15-20 minit sebelum solat fardhu, lakukan tawaf sunat. Biasanya saya tawaf semasa azan dikumandangkan, maka sempatlah saya membuat dua atau tiga pusingan tawaf sebelum polis/petugas Masjidil Haram mengarahkan jemaah berhenti tawaf untuk solat.


5:34 am 15 Mei 2010 - Tak sabar menunggu solat subuh

Semasa kita sedang tawaf, kebiasaannya ketika hampir solat didirikan akan ada jemaah berdiri/duduk membina saf. Kita teruskan tawaf dan apabila sampai berhampiran dengan pintu hijir, kita berhenti dan buat saf di situ - seperti gambar di atas. Selepas habis solat .... apa lagi .... zuuuup kita menyelitkan diri masuk ke dalam hijir. In shaa Allah, kita akan dapat ruang untuk solat. Selamat mencuba.








6 comments:

  1. Untuk org lelaki memang boleh buat begitu kakak setuju benar.
    Kami org perempuan tak bolehlah sebab sebelum azan lagi lelaki dah memenuhi ruang itu.. Kena ada bantuan suami baru dpt peluang itu pun sedikit berasak-asak...

    ReplyDelete
  2. trimakasih,,
    infonya sangat menarik,,
    mantap,,,

    ReplyDelete
  3. Really a nice article. Worth reading and sharing. I am sharing it on my social profile. Meanwhile have a look at my travel agency site i.e CHEETAH TRAVEL CENTRE where we are offering the best Hajj Umrah and Tour packages anywhere in Australia ! Thanks

    ReplyDelete
  4. Terima kasih tips yang baik memang sesuai utuk kaum lelaki kami yang perempuan tentu sukar sedikit kalau ada tips mudah masuk ke hijir ismail utuk kaum wanita jangan lupa kongsikan juga ye nanti.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, sedikit tips dari saya untuk mudah masuk hijir ismail (bagi perempuan).

    - Datang ke masjid semasa waktu lengang, biasanya selepas zohor, selepas isyak hingga sebelum subuh.
    - Lakukan tawaf sunat seperti tuan haji nyatakan di atas.
    - Cuba untuk rapat ke kaabah dan terutama ke hijir ismail semasa tawaf sunat.
    - Insyaallah ada peluang untuk masuk ke dalam semasa sedang tawaf tersebut.
    - Boleh sambung semula pusingan tawaf kita setelah keluar dari hijir ismail.
    - P/S: Jangan cuba untuk masuk hijir ismail ketika dalam ihram kerana ia merupakan sebahagian kaabah.

    Namun jika terlalu sesak, elakkan berebut untuk masuk. Boleh pergi ke tempat mustajab doa yang lain seperti Makam Ibrahim atau Multazam.

    ReplyDelete

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.