Saturday, January 29, 2011

Si Pemerah Susu Kambing

Assalamu'alaikum wm wbr.


Rumah Abu Bakar As-Siddiq r.a. dahulunya terletak di belakang bangunan ini




Suka saya berkongsi kisah bagaimana Khalifah Islam yang pertama iaitu Abu Bakar As-Siddiq r.a. memulakan rutian hariannya setiap pagi iaitu dengan mengunjungi dan berkhidmat kepada seorang perempuan tua yang miskin, buta, dan sangat dhaif. Semoga kisah-kisah sebegini dapat kita contohi jika berkesempatan, InsyaAllah.

----------

Dikisahkan oleh Ibnul Qyyim al-Jauziyah bahawa semasa Abu Bakar ra. menjabat jawatan khalifah, beliau selalu mendatangi salah seorang warganya di luar kota Madinah. Orang itu ialah seorang perempuan tua miskin, janda dan buta. Abu Bakar menyapu rumahnya, memasak makanan untuknya dan memerahkan susu kambingnya.

Suatu hari Umar bin Khattab ra. mengikutinya dari belakang. Setelah Abu Bakar beredar dari rumah perempuan tersebut, Umar masuk dan bertanya, “Siapakah engkau?” Perempuan itu menjawab, “Aku hanyalah wanita tua yang malang dan menderita. Suamiku telah lama meninggal dunia dan tiada yang menghidupi saya setelah Allah kecuali orang yang baru keluar tadi.” Umar bertanya lagi, “Kamu mengenalnya?” Perempuan itu menjawab, “Tidak. Demi Allah aku tidak mengenalnya.” "Lalu apa yang dia lakukan?”, Umar bertanya lagi. “Menyapu rumah, menolong memerahkan susu kambing dan membuatkan makanan.”, jawab si perempuan tua itu. Mendengar itu Umar pun terduduk dan menangis. (dikutip dari Aidh al-Qarni, If We Die : Saat Maut Menjemput [Wa Jaa’at Sakaratul Maut bil Haqq], hlm. 18-19).

Semoga Allah SWT melimpahkan kesejahteraan kepada Abu Bakar. Semoga Allah SWT mempertemukan orang-orang mukmin dengannya di syurga nanti. Amin.

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.