Wednesday, December 22, 2010

Hijrah Rasulullah S.A.W. Ke Madinah - Part 6

Assalamu'alaikum wm wbr.
.
... sambungan
.
Memasuki Madinah
.
Hari paling bersejarah bagi Yathrib (Madinah) dan penduduknya ialah ketika Rasulullah S.A.W. memasuki Madinah. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan, penduduk Madinah lelaki dan perempuan, orang dewasa dan kanak-kanak, memenuhi jalan dan jendela rumah menyambut Rasulullah S.A.W. dengan bertakbir:
.
"Allahu Akbar, Rasulullah telah tiba, Allahu Akbar, Muhammad telah tiba, Allahu Akbar, Muhammad telah datang. Allahu Akbar, Rasulullah sudah datang,"
.
Para wanita Ansar bergembira dengan menyebut:
.
طلع البدر علينا من ثنيات الوداع...وجب الشكر علينا ما دعا لله داع 
أيها المبعوث فينا جئت بالأمر المطاع...جئت شرفت المدينة مرحبا يا خير داع 
Bulan purnama sedang mengambang di atas kita
dari daerah Tsaniah al-wada',
Wajiblah kepada kita bersyukur
apa yang diseru kerana Allah oleh yang menyeru.
Wahai orang yang membangkitkan di kalangan kita
kamu membawa perkara yang mesti dita'ati.
.
Masing-masing kampung memegang tali unta tunggangan Rasulullah S.A.W. dan mengajak Baginda tinggal di kampung mereka dengan mendakwa kampung mereka kuat serta bersedia untuk mempertahankan Rasulullah S.A.W. Rasulullah bersabda: "Biarkan unta ini berjalan, kerana ia diperintah oleh Allah SWT." Antara kampung-kampung yang dilalui ialah Kampung Bani Salim, Kampung Bani Bayadhah, Kampung Bani Saidah, Kampung Bani Balharith bin al-khazraj, dan Kampung Bani 'Adiy bin an-Najjar.
.
.
Unta Baginda terus berjalan. Apabila sampai di kampung Bani Malik an-Najjar, unta itu berhenti dan duduk bersimpoh ke bumi berhampiran dengan rumah Abu Ayyub al-Ansari r.a. Abu Ayyub al-Ansari tidak melepaskan peluang keemasan yang dikurniakan Allah kepadanya. Apabila unta Rasulullah S.A.W. berhenti berhampiran rumahnya, Abu Ayyub al-Ansari mengambil peluang mempersilakan Rasulullah tinggal di rumahnya. Dia terus mengambil barang-barang Rasulullah untuk dibawa ke rumahnya sebaik sahaja mendapat persetujuan dari Rasulullah.
.
Baginda bertanya tentang tempat penjemuran kurma di mana unta Baginda berhenti. Muaz bin Afra' berkata kepada Baginda, "Wahai Rasulullah, tempat penjemuran tersebut milik Sahl dan Suhail, mereka anak Amr. Mereka anak yatim dan masih keluargaku dan saya akan meminta persetujuan mereka, kemudian jadikan tempat tersebut sebagai masjid."


Gambar Kota Madinah Pada 1861 Oleh Colonel Muhammad Sadiq Dari Mesir
(Ini Adalah Gambar Yang Paling Awal Diambil Di Saudi Arabia)

Gambar Madinah Dulu-Dulu


Menara Masjid Nabawi Di Lihat Dari Jarak 2.6km

Bangunan-Bangunan Di Sekitar Masjid Nabawi Pada Masa Kini
Bersambung ...

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.