Tuesday, August 10, 2010

SELAMAT DATANG RAMADHAN AL-MUBARAK

Assalamu'alaikum wm wbr.



Sebentar lagi, tirai Sya'ban akan berlabuh dan malam nanti Ramadhan akan datang menyapa. Ramadhan adalah bulan untuk masuk sekolah iaitu madrasah atau sekolah kerohanian. Allah SAW memberikan kita peluang untuk meningkatkan amal dan juga ketaqwaan sebagaimana dalam firmannya:


Bermaksud: “Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.” (al-Baqarah:183) 

Dalam pengertian yang paling mudah, taqwa bermaksud melakukan apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa yang Allah SWT tegah. Jadi selepas sebulan masuk madrasah Ramadhan, kita boleh buat penilaian terhadap diri kita sendiri tentang kualiti puasa yang telah kita lakukan. Jika bertambah ketaqwaan kita, maka puasa yang kita lakukan adalah bermutu tinggi - penuh dengan kepatuhan dan menjaga adab-adab berpuasa seperti menjaga pandangan mata, meneliti apa yang ingin kita tuturkan dan sebagainya.  Oleh itu marilah kita sama-sama berazam untuk mencapai tahap ketaqwaan yang tertinggi.

Sempena bulan Ramadhan ini, saya sajikan alunan zikir Allahu Allah secara jahar sempena hol Sidi Haji Ahmad Bin Mohd Said al-Linggi yang diadakan di Kampung Pondok Rasah pada 7 Ogos 2010 yang lepas.

No comments:

Post a Comment

Assalam'alaikum wm wbr.

Terima kasih kerana sudi memberi ulasan. MOHON MAAF, BLOG SAYA ADA MASALAH - Saya tak dapat balas komen. Saya sedang mencari jalan penyelesaian.